Wednesday 26 October 2011

JADILAH YANG TERBAIK....

Siapa yang tak ingin yang terbaik dalam hidupnya. Saya rasa semua orang inginkan yang terbaik dalam hidupnya.Hatta seorang perompak pun inginkan calon isteri yang baik... maknanya tak kira siapa pun kat dunia ni inginkan yang terbaik, Tapi dalam hidup ini tak semuanya indah seperti yang kita impikan.Hidup ini adalah realiti bukan khayalan atau fantasi seperti di dalam drama dan juga novel.Hidup ini ada pasang surutnya.Kadang-kadang dalam kita mengejar apa yang kita impikan kita akan terjatuh dan tersungkur beberapa kali. Saya suka mengulang kata-kata profesor Dr Rubiah dalam rancangan Ustazah pilihan. "Kegagalan hari ini bukanlah bermakna anda gagal.kegagalan hari ini adalah kejayaan yang tertunda". Mungkin kita merasakan peluang yang kita ada itulah yang terbaik tapi bila apa yang kita inginkan tidak kesampaian kita merasa rendah diri dan putus asa sehingga kita lupa Allah berpesan dalam surah albaqarah:

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Sebagai seorang hamba dimuka bumi milikNya ini "Kita tidak seharusnya mencari yang terbaik, jadilah yang terbaik, nescaya akan datang pada kita yang terbaik.

*peringatan buat diri yang sering alpa...Ya Allah bantulah hambamu ini.....

No comments:

Post a Comment