Thursday, 14 November 2013

Tak Kusangka tak Kuduga.....

 Salam.... macam tajuk lagu je... memang pun pinjam tajuk lagu untuk tajuk entri kali ini. memang tak sangka dan tak diduga tapi itulah dia Allah maha perancang. Kita merancang tapi perancangan Allah itu yang terbaik.. Setiap yang berlaku ada hikmahnya dan Allah telah merancang sesuatu yang terbaik disebalik dugaan yang diberi. Terpulang kepada kita untuk mengambil ibrah disebali setiap kejadian.7 Julai 2013 ,seperti  tajuk entri tak kusangka tak kuduga, jeng...jeng...jeng... berlangsung sebuah majlis yang sederhana d iteratak ayah dan bonda....Sebuah majlis yang tak ada dalam list perancangan tahun 2013 saya..Tp syukur alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Ianya berlaku agak pantas namun saya yakin Allah menjadikan sesuatu tepat pada masanya.

saat jari disarungkan cincin...
senyum... tak perlu kata apa2.....
sebahagian hantaran....biru dan ungu pilihanku.....

adik beradik.... orang penting
sepupu-sepupu merangkap designer mini pelamin

semoga ikatan yang terjalin dapat memupuk ukhuwah dua buah keluarga....dengan restu keluarga dan niat Kerana Allah semoga semuanya berjalan lancar sehingga keperingkat seterusnya....... Thank you Allah... walaupun semuanya berlaku begitu pantas seperti dalam mimpi..Tak pernah terfikir Dia bakal menjadi pilihan hati...Insyaallah keikhlasan hati meluahkan hasrat dengan cara yang begitu terhormat  dan iringan restu ibu bapa , Allah membuka pintu hati ini... 

# tiga bulan sudah berlalu..... ada beberapa bulan sebelum melangkah ke alam baru...Ya allah pelihara kami dari sebarang keburukan dan fitnah....

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa – bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” [QS. Al Hujuraat (49):13]





memori tercipta bersama geng2 didik bistari 2013


lamanye tak update blog... last update bulan april...lamanye bertapa... hihihi... so saja kali ni nk share pic kejayaan kelab didik  bistari 2013.. Walaupun dh agak lama terperap semua pic ni tetap nk share kat blog sebagai kenangan...



TEMPAT KE 2: Anugerah penghargaan kelab terbaik peringkat negeri Johor

TEMPAT KETIGA CABARAN CILIK BISTARI PERINGKAT NEGERI JOHOR.... Alhamdulillah.......
wajah-wajah gembira dapat hadiah jam tangan jenama BUM,sijil dan baucer KFC

bersama guru npembimbing ,GPK KOKO dan GURU BESAR.....


terima kasih kepada semua yang terlibat dengan kejayaan ini. Semoga tahun depan wajah-wajah baru yang akan mengantikan murid-murid tahun 6 sekarang dapat melakar kejayaan yang lebih hebat.......insyaallah kalau masih diperlukan lagi khidmat dalam kelab didik akan beruaha buat yang lebih baik......





Saturday, 13 April 2013

doa dipermudahkan segala urusan


DOA MEMOHON KEMUDAHAN

اللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إِذَا شِئْتَ سَهْلاً
Allahumma laa sahla illa maa ja’altahu sahlaa, wa anta taj’alul hazna idza syi’ta sahlaa
"Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali yang Engkau buat mudah. Dan engkau menjadikan kesedihan (kesulitan), jika Engkau kehendaki pasti akan menjadi mudah"

DOA DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN

رَبَّنَا ءَاتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
Robbanaa aatinaa minladunka rohmataw wahayya lanaa min amrinaa rosyada
“Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)”. (Q.S. Al-kahfi : 10)

Monday, 8 April 2013

ISTIKHARAH SESUDAH ISTISYARAH....


Bismillahirrohmanirrohim..

Firman Allah SWT;
"Dan di antara tanda-tanda (kebesaranNya) ialah Dia Menciptakan pasangan-pasangan untukmu daripada jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia Menjadikan di antaramu rasa kasih & sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir." [surah Ar-Rum (30): ayat 21]

Dijadikan manusia oleh Allah SWT berpasangan-pasangan agar mereka merasakan sakinah. Initikata daripada ayat ini ialah, berhenti dan merasa aman. 

Dalam perihal memilih pasangan ini terdapat dua tindakan yang harus dilakukan secara berlangsung iaitu; Istikharah dan Istisyarah

Apabila datang dua pilihan atau lebih yang mana sama manfaatnya, sama baiknya, sama soleh atau solehahnya, maka perlulah kita melakukan 2 langkah yang disarankan tadi.

Istikharah ialah tawakal, doa & pengharapan kita kepada petunjuk & pertolongan daripada Allah, yang mana harus dijadikan sebagai amalan kebiasaan tatkala berhadapan dengan kebuntuan membuat keputusan-keputusan yang besar di dalam kehidupan & tidak hanya eksklusif dalam bab memilih jodoh sahaja.

Adapun begitu, istikharah ini haruslah didahului oleh istisyarah yang mana merupakan bahagian usaha kita. Kata lain yang memberi makna yang sama dengan istisyarah ini ialah musyawarah, mesyuarat. Berbincanglah dengan orang-orang tertentu yang dipercayai yang mengenali calon pasangan kita itu serta mintalah pandangan mereka tentang calon tersebut.

Kenalpasti pilihan calon pasangan kita itu dengan usaha. Usaha itulah yang dinamakan istisyarah tadi. Maknanya, tidaklah kita secara terus melakukan istikharah sedangkan usaha istisyarah tidak kita lakukan. Kedua-dua langkah ini penting dalam membantu kita membuat pilihan yang betul, insyaAllah.

"Sesungguhnya, tidak akan menyesal seseorang yang beristikharah kepada Allah & beristisyaroh kepada makhlukNya."

Namun, majoriti daripada masyarakat kita hari ini terlalu bergantung dan menunggu tanda istikharah itu termasuklah menanti mimpi dan sebagainya. Kecenderungan yang terlalu berfokus kepada tanda-tanda istikharah ini sebenarnya membuka sangat banyak ruang untuk syaitan menipu dan memperalatkan kita.

Ustaz Hasrizal mencadangkan bahawa, jika kita telah pun berusaha istisyarah & istikharah. Calon pasangan itu juga kita yakin dengan agamanya. Maka, terimalah dia dengan seadanya dengan tawakal kepada Allah. 

Firman Allah SWT;
"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia."[surah An-Nur (24): ayat 26]

Apabila kita berbicara tentang kehidupan, makanya berbincanglah dalam 'Tauhidic Mindset'. Maksudnya, kita menyakini bahawa Allah lebih Tahu apa yang baik, Allah juga lebih Tahu apa yang buruk untuk kita melebihi daripada segala pengetahuan kita sendiri.

Jodoh itu umpama rezeki. Samada dicari ataupun ditemui. Allah telah pun menetapkan rezeki buat setiap seorang daripada kita. Cuba kita renungkan kekuasaan Allah. cicak adalah haiwan yang tidak bersayap. Namun, Allah menjadikan makanannya dari haiwan yang bersayap dan terbang. Pokok periuk kera tidak bergerak. Namun, Allah Menjadikan rezekinya yang bergerak itu, sendiri datang kepadanya. Begitu juga dengan burung, rezekinya telah Allah tentukan. Cumanya dia haruslah berusaha untuk terbang mencari & menemui rezekinya itu.

Adalah merupakan kewajipan bagi kita untuk berusaha serta wajib untuk kita menerima takdir daripada usaha kita itu. 

# SEKADAR PERKONGSIAAN... SEMOGA DAPAT DIMANFAATKAN BERSAMA......

PATAH HATI..... JANGAN TERDAMPAR SEPI


KAU TIDAK SEPERTI DULU
YANG KU KENALI DULU
RUPA HILANG SERI
MANAKAH MANISNYA

KAU TIDAK SEPERTI DULU
YANG KU KENALI DULU
MADAH TAK BERLAGU
MANAKAH GIRANGNYA

PATAH HATI
JANGAN TERDAMPAR SEPI
JANGAN TERSUNGKUR MATI
PATAH HATI
JANGAN LEBURKAN MIMPI
JANGAN MEMAKAN DIRI

BUKANKAH TUHAN CIPTAKAN MALAM
UNTUK BERADU MENANTI SIANG
BUKANKAH TUHAN TITISKAN HUJAN
MENANTI LIMPAH KEMARAU PANJANG

kami Juara Cilik Bistari.......

  Pada 6 April yang lalu pertandingan cabaran cilik bistari peringkat daerah telah berlangsung di Sek Men Agama Johor Jaya. Beberapa buah sekolah yang terlibat dengan program Didik Bistari anjuran johor Copration telah melibatkan diri.

Sk Taman Molek telah menghantar dua buah pasukan yang terdiri daripada sepuluh orang murid-murid tahun 6. Walaupun letih kerana baru sahaja pulang dari perkhemahan di Gunung Berlumut Kluang namun mereka tetap bersemangat. Alhamdulillah kali ini kami sekali lagi telah berjaya mengekalkan kejuaraan buat kali yang ketiga berturut-turut. Ini bermakna kami akan terpilih mewakili daerah Pasir Gudang untuk sesi 2013.
berikut adalah keputusan pertandingan cabaran cilik  bistari peringkat daerah 2013
1.SK Taman Molek
2.SK Taman Pasir Putih
3.SK Masai
4.SK Cahaya Baru
5. SK Masai
 Pertandingan cabaran cilik bistari peringkat negeri untuk sesi 2012 akan berlangsung pada 16 April. Semoga mereka dapat bermain dengan baik dan berjaya mengharumkan nama sekolah  di peringkat negeri.

Saturday, 6 April 2013

mood berpuisi 2

duhai pemilik hati
pinjamkan daku sekelumit ketabahan
agar aku mampu berdiri dan berlari
menuju jalan yang berliku

duhai pencipta siang dan malam
anugerahkan aku hari y ceria tanpa duka
jauhkan aku gelap malam y menakutkan


Saturday, 30 March 2013

Mood berpuisi....

pada awan yanng tinggi
telah kulakar sejuta mimpi
pada angin yang menderu telah ku ungkap kata hati
pada detik yang berlalu telah  terukir satu janji

Putaran masa berputar
 kita atur langkah mengapai mimpi
namun jalannya tak semudah yang kita duga
berliku.... berduri.... menuntut kesabaran hati
semakin jauh langkah kuatur
terasa jiwa melayang dibawa pergi entah kemana

pada Dia pemilik hati
kupohon petunjuk penguat jiwa
agar dapat kutuju destinasi yang pasti....
berbekal redha Mu pengutus bahagia abadi....

Monday, 25 March 2013

sambil menyelam... minum air...

Cuti sekolah bagi bulan Mac telah pun bermula.Masa untuk merehatkan minda tapi masih ada beberpa tugas yang tak selesai lagi.Petang semalam saya dan rakan pergi ke sekolah menyiapkan beberapa tugasan yang belum diselesaikan. Lebih kurang 2 jam kami mengabiskan masa di sekolah namun masih ada lagi kerja yang belum sekesai dan terpaksa dibawa pulang. dalam perjalanan balik kami singgah di salah sebuah shooping mall. Jalan-jalan cuci mata... Bak kata pepatah sambil menyelam minum air. Puas berjalan dan membeli beberapa barang kami singgah di kedai buku. dah sekian lama saya tak membeli buku-buku kegemaran saya. 

Sewaktu di IPG setiap bulan pasti ada saja buku-buku baru yang saya beli. Menjadi hobi saya bila tertekan dengan asignmt yang banyak saya akan menghabiskan masa berjam-jam di kedai buku untuk membelek-belek buku.Walaupun kadangkala saya tak membeli tapi sekadar membelek-belek sudah cukup mengurangkan tekanan saya. Buku pilihan saya kebiasaannya buku motivasi, novel dan majalah. Tidur dengan buku juga adalah hobi saya sewaktu di IPG. Hehehe... Tapi sejak bekerja masa untuk membaca pun dah berkurang. Dua tahun kebelakangan ni saya jarang membeli buku sebab tak sempat nak baca pun. Kali ini hasil jalan-jalan cuci mata saya membeli sebuah novel dan buku motivasi. Novel yang saya beli ni dah lama saya idamkan  sejenis novel tarbiah hasil karya penulis kegemaran saya Fatimah Syarha dan suaminya..Buku motivasi pula hasil karya Dr HM Tuah, juga idola saya. Saya juga membeli 2 buah majalah islamic...Harap dapat la saya membaca bahan bacaan yang dh dibeli..


hasil jalan-jalan cuci mata......


MUTIARA KATA
"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."

PERHIMPUNAN BULANAN KOKURIKULUM BSMM


Pada minggu lalu 20 Mac 2013 (RABU) tibala giliran unit beruniform Bulan Sabit Merah Malaysia untuk mengendalikan perhimpunan bulanan kokurikulum di SKTM bagi bulan Mac. Puasla kami guru-guru penasihat memikirkan idea bagi memastikan perhimpunan berjalan dengan lancar.Alhamdulillah walaupun terdapat beberapa kekangan seperti kekurangan masa untuk melatih murid-murid dek kerana UPPM 1yang berlangsung pada minggu lalu namun amanah yang diberikan tetap kami jalankan semampunya. Berkat usaha serta kerjasama yang diberikan  perhimpunan pagi itu berjalan dengan lancar.Tahniah kepada guru-guru penasihat dan pasukan bsmm. BSMM terbaik!!!!

bacaan ikrar
juru acara dan ketua

persembahan 
bacaan doa


 
   guru penasihat dan ahli BSMM
                                                                  


   jom saksikan rakaman video aksi ahli BSMM membuat persembahan.......

video
             

        

#kurangkan kontroversi.... tingkatkan prestasi.......







Saturday, 23 March 2013

JOM JADI CIKGU......


Kementerian Pelajaran Malaysia mempelawa calon lulusan Sijil Pelajaran Malaysia yang berkelayakan, berpotensi, berminat dan beriltizam untuk mengikuti program yang ditawarkan dalam Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) seperti yang berikut:

Nama Program : Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)
Jenis Ijazah : Ijazah Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian
Mod Kursus : Sepenuh Masa

STRUKTUR PROGRAM
Program Persediaan Dua Belas (12) Bulan/Dua (2) Semester
Program Ijazah Empat (4) Tahun/Lapan (8) Semester


SYARAT DAN KELAYAKAN ASAS
  • Warganegara Malaysia.
  • Umur tidak melebihi 20 tahun pada 30 Jun 2013 iaitu lahir pada atau selepas 30 Jun 1993. 
  • Calon hendaklah sihat fizikal dan mental.
  • Calon hendaklah aktif dalam kegiatan kokurikulum.
  • Mempunyai kelayakan akademik di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia dengan mendapat cemerlang dalam mana-mana tiga (3) mata pelajaran. DAN sekurang-kurangnya kepujian dalam tiga (3) mata pelajaran yang berikut: Bahasa Melayu; Sejarah; Satu (1) mata pelajaran yang lain; serta lulus Bahasa Inggeris. 
  • Memenuhi syarat dan kelayakan khusus bidang pengajian yang dipohon (Rujuk e-Panduan Permohonan semasa membuat permohonan nanti).

CARA MEMOHON
  • Permohonan hanya boleh dibuat secara dalam talian (online) dengan melayari laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia di alamat : http://www.moe.gov.mymulai 22 Mac 2013
  • Pemohon dinasihatkan melayari laman sesawang: http://www.moe.gov.my bagi mendapatkan maklumat iklan, bidang pengkhususan dan gred minimum serta kalendar aktiviti sebelum membuat permohonan. 
  • Calon dibenarkan mengemukakan SATU (1) permohonan sahaja.
  • Permohonan boleh dikemaskini pada bila-bila masa sahaja dan hendaklah dihantar  sebelum tarikh tutup permohonan iaitu 31 MAC 2013 (11.59 MALAM).  Permohonan yang berjaya dihantar akan menerima nombor rujukan sebagai pengesahan.
  • Maklumat yang tidak benar dan tidak lengkap boleh mengakibatkan permohonan ditolak.

Matlumat lanjut boleh didapati melalui muat turun info melalui pautan laman KPM: http://www.moe.gov.my/cms/upload_files/articlefile/2013/002861.pdf
# SAYA ADALAH GURU KELUARAN IPG DIBAWA PROGRAM PISMP.... INSYA ALLAH BERDASARKAN PENGALAMAN  SANGAT BERBALOI  MENJADI INSAN YANG TERPILIH DI DALAM PROGRAM INI..... 

qasidah buat kekasih yang dirindui.....




Khamis lalu sewaktu sambutan Maulidurasul di sekolah... guru-guru dan murid-murid kumpulan nasyid ada mengalunkan qasidah ya badrotim yang bermaksud wahai purnama.... Inilah dia maksud dalam bahasa melayu qasidah ya badrotim ... 



Wahai Purnama … wahai Purnama …
Yang indah lagi sempurna
Bagaimana … bagaimana …
Nak ku luah dengan kata-kata
Engkau menyinar di Alam Tinggi … di Alam Tinggi
Engkau menyinar di Alam Tinggi … di Alam Tinggi
Terangi kegelapan dan kebatilan
Wahai Purnama … wahai Purnama …
Yang indah lagi sempurna
Bagaimana … bagaimana …
Nak ku luah dengan kata-kata
Dengan mu alam bergemerlapan … bergemerlapan
Dengan mu alam bergemerlapan … bergemerlapan
Zahir batin dengan nur nikmat dan kurniaan
Wahai Purnama … wahai Purnama …
Yang indah lagi sempurna
Bagaimana … bagaimana …
Nak ku luah dengan kata-kata
Selawat Allah ke atasmu selama-lamanya …
Selawat Allah ke atasmu selama-lamanya …
Siang dan malam jua … siang dan malam jua
Wahai Purnama … wahai Purnama …
Yang indah lagi sempurna
Bagaimana … bagaimana …
Nak ku luah dengan kata-kata
Selawat jua pada ahlimu dan sahabatmu …
Selawat jua pada ahlimu dan sahabatmu …
Mereka yang istimewa dan amat sempurna …
Wahai Purnama … wahai Purnama …
Yang indah lagi sempurna
Bagaimana … bagaimana …
nak kuluah dengan kata-kata





USRAH NURANI MENYENTUH HATI....

Semalam dalam perjalanan menuju ke Felda Bukit Aping Barat Kota Tinggi meziarah makcik yang akan mengerjakan umrah saya mendengar radio IKIM,,,, Slot pada petang itu ialah Usrah nurani yang bertajuk keutamaan ibubapa..

 Antara intipati yang menyentuh hati saya ialah persoalan yang dibangkitkan oleh penceramah... iaitu berapa kali kah sepanjang usia kita menuturkan perkataan saya sayang ibu... saya sayang ayah... Memang benar kita selalu menunjukkan rasa kasih sayang kita melalui perbuatan tapi kalau diluahkan dengan kata-kata ianya sebenarnya lebih memberi kesan kepada ibubapa kita. Memang ada benarnya bagi saya sendiri memang saya sayang ayah dan ibu tapi kasih sayang selalu saya tunjukkan dengan perbuatan sahaja jarang sekali saya meluahkan kata-kata . 

Satu kisah yang dikongsikan oleh penceramah ialah kisah seorang perempuan yang menjaga ayahnya yang sakit setiap hari dihospital. Bersungguh-sunggu dia menjaga ayahnya yang sakit sehingga satu hari datang seorang lelaki soleh berkata kepadanya
 " kamu anak yang solehah saya doakan syurga tempatmu wahai anak yang solehah".

 Dengan rendah hati wanita itu berkata sambil menangis "Sesungguhnya saya tidak layak digelar begitu kerana saya ini adalah anak yang derhaka. Setiap hari saya menjaga ayah saya dihospital untuk membalas jasanya yanng telah membesarkan saya selama ini tapi dimalam hari saya akan berdoa kepada allah supaya mengambil nyawa ayah saya kerana tidak sanggup lagi untuk saya melihat penderitaannya. Sedangkan sewaktu saya kecil saya telah jatuh sakit. Setiap saat ayah sentiasa berdoa kepada allah supaya janganlah ambil nyawa anknya yang sangat disayangi

Kisah ini ringkas tapi ada pengajaran didalamnya . Seorang ayah sanggup menjaga dan membesarkan anaknya walaupun terpaksa melalui pelbagai onak dan duri tapi seorang anak belum tentu mampu bertahan dengan kerenah ayah sewaktu hari tuanya... Sama-sama kita renungkan.... Selagi masih berkesempatan mari sama-sama kita luahkan rasa kasih dan sayang kita kepada kedua-dua orang yang telah melahirkan kita ke dunia ini.... 

Monday, 18 March 2013

pesanan untuk hatiKU.....


Mencari hikmah di setiap kejadian yang menimpa itu kadang-kadang tidak terlihat oleh hati yang berputus asa...

Hikmah hanya akan dapat dilihat oleh orang yang memang pasrah terhadap percaturan  takdir Allah...
tapi dalam masa yang sama berusaha dan berusaha  untuk mencari ibrah serta kekuatan disebalik apa yang sedang dan telah berlaku........