Thursday 12 April 2012

ACHEH DIGEGARKAN DENGAN GEMPA BUMI

Bismillahirahmanirrahim........ Bersyukur masih dikurnia kesempatan untuk  berpijak dibumi pinjaman ini. Semalam seluruh dunia diselubungi rasa cemas berikutan dengan gempa bumi yang melanda Acheh.Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Apabila mendengar berita gempa bumi di Achehe terbayang-bayang diruang mata saya saat syahdu tsunami yang berlaku 2004....Berikut adalah berita yang dipetik dari utusan online.

JAKARTA 12 April – Selepas digegarkan gempa kuat berukuran 8.5 pada skala Richter petang semalam dan sejumlah gempa susulan sehingga malam tadi, Aceh terus dilanda gempa tektonik berkekuatan 5.3 pada skala Richter pagi ini.
Kejadian berlaku di 442 km ke barat daya bandar Sabang, Aceh pada pukul 7.29 pagi, dengan kedalaman gempa 124 km.
Ketua Stesen Geofisika Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BMKG) Kepahaing, Bengkulu, Dadang Permana berkata, sehingga kini sejumlah 25 gempa susulan berkekuatan lebih 5 pada skala Richter berlaku sejak kejadian gempa bumi kuat petang semalam.
Gempa susulan terkuat pada Rabu berlaku pada pukul 5.45 petang atau dua jam selepas gempa pertama, dengan kekuatan 8.3 skala Richter, yang juga berpotensi menimbulkan tsunami.


Kuasa Allah memelihara masjid dari bencana sewaktu Tsunami 2004.... Subhanallah!!!!

Gempa kuat yang menggegar Simeulue itu dikhuatirkan akan mencetus gempa lain yang diakibatkan oleh gesekan lempeng Indo-Australia yang terdapat di sepanjang perairan Barat Sumatera, dan penduduk di pesisir pantai telah diminta berwaspada terhadap kemungkinan itu.
Kawasan pesisir pantai itu membabitkan provinsi Aceh, Sumatra Utara, Sumatra Barat, Bengkulu dan Lampung. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment