Monday 25 March 2013

sambil menyelam... minum air...

Cuti sekolah bagi bulan Mac telah pun bermula.Masa untuk merehatkan minda tapi masih ada beberpa tugas yang tak selesai lagi.Petang semalam saya dan rakan pergi ke sekolah menyiapkan beberapa tugasan yang belum diselesaikan. Lebih kurang 2 jam kami mengabiskan masa di sekolah namun masih ada lagi kerja yang belum sekesai dan terpaksa dibawa pulang. dalam perjalanan balik kami singgah di salah sebuah shooping mall. Jalan-jalan cuci mata... Bak kata pepatah sambil menyelam minum air. Puas berjalan dan membeli beberapa barang kami singgah di kedai buku. dah sekian lama saya tak membeli buku-buku kegemaran saya. 

Sewaktu di IPG setiap bulan pasti ada saja buku-buku baru yang saya beli. Menjadi hobi saya bila tertekan dengan asignmt yang banyak saya akan menghabiskan masa berjam-jam di kedai buku untuk membelek-belek buku.Walaupun kadangkala saya tak membeli tapi sekadar membelek-belek sudah cukup mengurangkan tekanan saya. Buku pilihan saya kebiasaannya buku motivasi, novel dan majalah. Tidur dengan buku juga adalah hobi saya sewaktu di IPG. Hehehe... Tapi sejak bekerja masa untuk membaca pun dah berkurang. Dua tahun kebelakangan ni saya jarang membeli buku sebab tak sempat nak baca pun. Kali ini hasil jalan-jalan cuci mata saya membeli sebuah novel dan buku motivasi. Novel yang saya beli ni dah lama saya idamkan  sejenis novel tarbiah hasil karya penulis kegemaran saya Fatimah Syarha dan suaminya..Buku motivasi pula hasil karya Dr HM Tuah, juga idola saya. Saya juga membeli 2 buah majalah islamic...Harap dapat la saya membaca bahan bacaan yang dh dibeli..


hasil jalan-jalan cuci mata......


MUTIARA KATA
"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."

2 comments: